FAQ
Veel gestelde vragen
Hebt u een vraag over dienstencheques of onze diensten? Hier vindt u alle nodige informatie over werken met ACTOPLUS!
Hebt u niet de informatie gevonden die u zocht? Stel ons uw vraag en we antwoorden zo snel mogelijk.
U kan per jaar 4 poetsbeurten kosteloos annuleren, mits u de annuleringen minstens 1 week op voorhand via het formulier op onze website meldt. Als u dit niet tijdig meldt dan worden de voorziene prestaties aangerekend, behalve bij overmacht.
U mag onze huishoudhulpen betalen met dienstencheques als ze voor u schoonmaken, koken, boodschappen doen, wassen, strijken en/of klein naaiwerk doen.
Andere taken zoals herstellings- en verbouwingswerken, tuinonderhoud, kinderopvang, zieken of ouderen verzorgen of gezelschap houden, dieren verzorgen, auto’s schoonmaken, gemeenschappelijke ruimten of beroepslokalen onderhouden, … kunnen niet betaald worden met dienstencheques.
Bent u niet zeker of u onze medewerkers kunt inzetten voor een bepaalde taak? Neem dan even contact op met ons. We bekijken graag samen met u de mogelijkheden.
U kunt u gratis inschrijven bij Sodexo op 2 manieren:
- Via het online formulier: als u dit met uw eID doet, is uw inschrijving meteen in orde. Vult u toch liever handmatig uw gegevens in, dat komt uw inschrijving binnen de 7 werkdagen in orde.
- Via het papieren formulier: dit formulier kunt u afdrukken, invullen en aan Sodexo bezorgen via het online contactformulier op hun website, of per post, geadresseerd aan Sodexo Dienstencheques (Pleinlaan 15, 1050 Elsene).
U kan uw dienstencheques bestellen via:
Per bestelling moet u minimaal 10 dienstencheques aankopen. Als u dienstencheques besteld hebt, rondt u de bestelling af door het juiste bedrag voor het gewenste aantal cheques te storten op de rekening van Sodexo (BE41 0017 7246 2610). U hoeft enkel uw gebruikersnummer te vermelden bij de gestructureerde mededeling.
Een kleine tip: u kunt een permanente betalingsopdracht doorgeven aan Sodexo. Zo bent u zeker dat u nooit nieuwe cheques vergeet te bestellen.
Per bestelling moet u minstens 10 dienstencheques aankopen. In totaal kunt u per jaar maximaal 500 cheques bestellen. De eerste 400 kosten € 9, de laatste 100 kosten € 10.
Alleenstaande ouders, mensen met een handicap en mensen met een uitkering voor bejaardenhulp kunnen per jaar maximaal 2000 cheques bestellen.
Moeders die werken als zelfstandige en net bevallen zijn hebben onder bepaalde voorwaarden recht op 105 gratis dienstencheques. Er hoeft geen aanvraag ingediend te worden. Indien u hier recht op hebt, wordt u door uw sociaal verzekeringsfonds gecontacteerd.
U kunt uw fiscaal attest terugvinden in uw Beveiligde Zone op de website van Sodexo. Daarnaast stuurt Sodexo uw fiscaal attest op 1 maart naar u op via e-mail of per post.
U betaalt een klantenbijdrage omdat de waarde van dienstencheques niet langer toereikend is om de kwaliteit van onze dienstverlening te garanderen. Dat zit zo:
U betaalt uw huishoudhulp met dienstencheques van € 9 per uur. Na belastingaftrek betaalt u nog € 7,20 per uur. Deze prijs is wettelijk bepaald en niet meer gewijzigd sinds 1 januari 2014. Ook in het meest recente begrotingsakkoord van 25 september 2023 hield de Vlaamse Regering de prijs van de dienstencheques gelijk. Dit betekent dat Actoplus al 9,5 jaar hetzelfde bedrag per uur ontvangt. Dat is economisch niet langer houdbaar omdat onze werkingskosten -buiten onze wil om- wel elk jaar stijgen.
Zo hebben we de afgelopen jaren forse loonindexeringen gekend, extra wettelijke verplichtingen in het kader van opleidingen, preventie en veiligheid op het werk, en omslachtige administratieve procedures die extra tijd vergen van onze administratieve medewerkers op kantoor. Verder willen we uiteraard ook blijven investeren in de persoonlijke begeleiding en opleiding van onze poetshulpen. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling en het welbevinden van onze medewerkers.
Met uw klantenbijdrage kunnen we het tekort aan werkingsmiddelen uit de dienstencheques aanvullen. Zo kunnen we onze medewerkers goed blijven ondersteunen en onze dienstverlening naar u toe blijven verzekeren.
Vanaf 1 november 2023 hanteren wij, net als andere poetsbureaus met dienstencheques, een klantenbijdrage per uur. Uw forfaitaire klantenbijdrage per jaar komt hiermee te vervallen.
We hanteren een klantenbijdrage om het tekort aan werkingsmiddelen uit de dienstencheques aan te vullen. Wij ontvangen sinds 1 januari 2014 nog altijd hetzelfde bedrag per gepresteerd uur, hoewel onze operationele kosten de afgelopen 9,5 jaren -buiten onze wil om- sterk gestegen zijn. (zie ook ‘Waarom betaal ik een klantenbijdrage’).
We hebben de hoogte van de klantenbijdrage zorgvuldig berekend op basis van de werkelijke toename van onze werkingskosten in het verleden, en onze geschatte kosten in het komende jaar. We komen hiermee uit op een klantenbijdrage van € 1 per gepresteerd uur, wat vergelijkbaar is met de bijdrage bij andere poetsbureaus.
Net als andere poetsbureaus in de sector kiezen we ervoor om de klantenbijdrage per uur te verrekenen, omdat u zo enkel betaalt voor het aantal uren dat uw poetshulp bij u poetst. Dit is de meest eerlijke en duurzame oplossing voor alle partijen.
Vanaf 1 november 2023 betaalt u bij ons een klantenbijdrage van € 1 per gepresteerd uur. U hoeft voortaan geen forfaitaire bijdrage meer te betalen.
U betaalt dus enkel een klantenbijdrage voor het aantal uren dat uw poetshulp bij u werkt. Deze klantenbijdrage wordt per trimester berekend.
Heeft u in 2023 al een forfaitaire vergoeding van 55 euro betaald? Dan brengen wij vanaf 1 november het resterende bedrag in mindering op uw volgende factuur.
Wij hebben de klantenbijdrage vastgesteld op € 1 per gepresteerd uur.
We hebben dit bedrag zorgvuldig berekend op basis van de stijging van onze operationele kosten de afgelopen jaren, en de verwachte stijging van onze werkingskosten in het komende jaar. Vervolgens hebben we dit bedrag vergeleken met de klantenbijdragen bij andere poetsbedrijven met dienstencheques.
Uw kwartaalbijdrage kan maximaal € 60 bedragen. Ook als u meer uren afneemt, betaalt u niet meer dan € 60 klantenbijdrage per kwartaal.
Onze huishoudhulpen ontlasten u graag zo goed mogelijk met thuishulp van huishoudelijke aard. Inbegrepen activiteiten zijn o.m. het schoonmaken van de woning met inbegrip van ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden, boodschappendienst en strijkdienst.
Uitgesloten zijn o.m. kinderoppas, verzorging van dieren en onderhoud van behuizing, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen, alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, …
Onze poetshulpen kunnen geen gevaarlijke of ongezonde prestaties uitvoeren, zoals bijvoorbeeld:
- poetswerk onder extreme weersomstandigheden (stormen, heftig onweer, hittegolven en extreme windsnelheden);
- het gebruik van bijtende / sterk ruikende / gevaarlijke producten; het gebruik van pure javel, ammoniak, oplosmiddelen of niet geëtiketteerde producten is verboden;
- het poetsen van ramen of hoge oppervlakten met onveilige/onstabiele trapladdertjes; het gebruik van ladders is verboden ;
- werkzaamheden die geen normaal huishoudelijk werk omvatten (en als dusdanig het risico op kwetsuren/arbeidsongevallen gevoelig verhogen): zolders leegmaken, plafonds en muren afwassen,…
Bent u niet zeker of uw huishoudhulp een taak kan uitvoeren? Dan moet u kijken of de taak voldoet aan de 5 basisvoorwaarden. De taak is:
- veilig,
- hygiënisch,
- ergonomisch,
- respectvol,
- haalbaar in de voorziene tijdspanne.
Ja. Als kersverse zelfstandige moeder kan u 105 gratis dienstencheques voor moederschapshulp inzetten voor een huishoudhulp bij ACTOPLUS. Deze cheques hebben dezelfde waarde en geldigheid als gewone dienstencheques.
U vraagt deze cheques aan bij uw sociaal verzekeringsfonds. Na het invullen van het nodige papierwerk, plaatsen zij de bestelling voor u.
Opgelet: de dienstencheques voor moederschapshulp zijn alleen beschikbaar voor zelfstandigen met minstens 1 kind die van plan zijn om hun zelfstandige activiteit na hun moederschapsrust terug op te nemen.